Palloja ja elokuvia: esittelyssä festivaalin visuaalinen ilme

DocPointin juhlavuoden visuaalisesta ilmeestä ja festivaalitrailerista vastaa graafikko, valokuvaaja, ohjaaja ja kuvittaja Klaus Welp.

”Idea ilmeestä putosi taivaasta, poks!” Welp kertoo. ”Pallothan seikkailivat DocPointin ilmeessä myös viime vuonna”, hän muistuttaa. Julisteessa pallot asettuvat nimilogon O-kirjaimiksi, mutta trailerissa ne pääsevät valloilleen viimevuotiseen tapaan.

Tänään julkaistavassa festivaalitrailerissa mies juoksee hätääntyneen oloisena läpi syksyisen Helsingin suurten valkoisten pallojen vyöryessä häntä kohti. Mutta pakeneeko mies palloja – vai juokseeko hän sittenkin niiden kanssa?

 

”Pallot ovat hauska, monipuolinen ja leikkisä elementti, joille itse kukin voi lukea haluamiaan merkityksiä”, Welp sanoo. ”Pallojen voi nähdä symboloivan ulkoista uhkaa, kuten rasismia. Toki niiden voi ajatella olevan myös henkilökohtaisemmin omia traumoja tai pelkoja. Trailerin loppu tuo kuitenkin tilanteeseen arkisen ja leikkisän vastauksen: mies haluaakin ehtiä elokuviin!”

Julistekuvassa – ehkä DocPointin upeaa ohjelmistoa? – hämmästelevä ja trailerissa juokseva mies on Amjad Sher, Pakistanista Suomeen päätynyt Miitti-integraatioryhmän vetäjä ja huippu-urheilija, Suomen krikettimaajoukkueen jäsen. ”Halusin traileriin hyväkuntoisen miehen!” Welp nauraa. ”Halusin, että trailerissa on dynaamisuutta ja vauhtia. Kuvauksissa juoksimme kaksi yötä ympäri Helsinkiä ja tiesin, että se vaatii kovaa kuntoa. Amjad on hyvä kaverini, mutta tajusin vasta viiveellä, että krikettiammattilaisena hän on myös huippu-urheilija ja siksi täydellinen traileriin.”

Värimaailmaltaan 20-vuotiaan DocPointin visuaalinen ilme on raikkaan valkoinen, ripauksella pinkkiä. ”Värityksensä vuoksi pallot tuovat mieleen lumen, toivottavasti saamme viettää festivaalia lumisessa maisemassa!” Welp perustelee värivalintaa. ”Luonnollisesti pallot symboloivat myös laadukkaita elokuvia, joita 20-vuotisjuhlavuosi pian meille tarjoilee. Monin tavoin raskaan vuoden jälkeen ne toivottavasti ennakoivat myös freshiä uutta alkua”, Welp kiteyttää.

Saija Holm