Parhaan kansainvälisen dokumenttielokuvan DocPoint-Yle -palkinnon (5 000€) voittajaksi on valittu Elvis Sabin Ngaïbinon MAKONGO. Kunniamaininnan saa Amel Alzakoutin ja Khaled Abdulwahedin ohjaama PURPLE SEA.

Juryn perustelut elokuvalle MAKONGO: ”DocPoint-Yle -palkinto parhaalle kansainväliselle dokumenttielokuvalle annetaan elokuvalle, joka kosketti sydämiämme ja kuvasi päähenkilöidensä lannistumattomuutta ja määrätietoisuutta monien vaikeuksien edessä. Vahvalla ohjauksellisella otteella ja inhimillisyydellä ohjaaja kuljetti meidät lähelle tarinan henkilöitä. Intiimin lähestymistavan kautta näimme, kuinka etnisistä syistä syrjityn ja tuntemattomaksi jääneen kansan tulevaisuus on mahdollista muuttaa. Meille on tärkeää, että tämä afrikkalainen tarina kerrotaan afrikkalaisen elokuvantekijän näkökulmasta. Hän näyttää henkilönsä toimijoina, ei elokuvan aiheina.”

Juryn perustelut elokuvalle PURPLE SEA: ”Haluamme antaa juryn erikoismaininnan runolliselle ja tunteikkaalle elokuvalle, dokumentille, joka todistaa aikamme tapahtumista myös tulevaisuudessa. Elokuva on intiimi ja henkilökohtainen, mutta samalla se kattaa koko eurooppalaisen maahanmuuttopolitiikan. Se näyttää uutisten numerot todellisina ihmisinä verkkareissaan ja farkuissaan, kellumassa Välimeressä, odottamassa että jotakuta kiinnostaisi auttaa. Me tiedämme, että tätä tapahtuu koko ajan. Mutta vasta tämä elokuva näyttää miltä tuntuu olla siinä tilanteessa – tehden sen niin kauniisti ja väistämättömästi, että elokuvaa on lähes tuskallista katsoa.”

Voittajat julkistettiin festivaalin palkintogaalassa lauantaina 6. helmikuuta.

Kansainvälinen kilpasarja:

 

ACASA, MY HOME (Ohj. Radu Ciorniciuc)

Sundance-palkitussa elokuvassa yli 20 vuotta Bukarestin urbaanilla luontoalueella asunutta perhettä uhkaa häätö kodistaan, kun viranomaiset päättävät kunnostaa alueen vapaa-ajan puistoksi.

 

 

 

FISH EYE (Ohj. Amin Behroozzadeh)

Runollinen – vai sittenkin kriittinen? – matka valtavan kalastusaluksen arkeen näyttää katsojalle vaikuttavin kuvin, kuinka meri yrittää selvitä ihmisestä ja ihminen merestä.

 

 

 

IL MIO CORPO (Ohj. Michele Pennetta)

Innovatiivisesti dokumentin ja fiktion rajaa hämärtävässä, rujon kauniissa teoksessa kaksi elämää risteää Sisiliassa: paikallisen köyhän perheen pojan Oscarin ja Nigeriasta saarelle maahanmuuttajana saapuneen Stanleyn.

 

 

MAKONGO (Ohj. Elvis Sabin Ngaïbino)

Pienen yhteisön elämää suurella sydämellä: Keski-Afrikan tasavallan aka-pygmeillä on sinnikäs pyrkimys kerätä lapsilleen koulutusrahat myymällä paahdettuja toukkia.

 

 

 

NO KINGS (Ohj. Emilia Mello)

Dokumentaristi Emilia Mello imeytyy kuin vahingossa mukaan poeettiseen elokuvaansa, joka kuvaa brasilialaista caiçara-kansaa Atlantin ja sademetsän välissä.

 

 

 

PURPLE SEA (Ohj. Amel Alzakout, Khaled Abdulwahed)

Kun syyrialaistaiteilija Amel Alzakout ja 300 muuta pakolaista joutuivat veden varaan matkallaan Eurooppaan, Alzakoutin kamera tallensi kauhun hetket. Lopputulos on unohtumatonta, kokeilevaa elokuvataidetta.

 

 

RADIOGRAPH OF A FAMILY (Ohj. Firouzeh Khosrovani)

IDFA:n voittajaelokuvassa perheen isä on eurooppalaistunut intellektuelli, äiti radikaali muslimi ja tytär – elokuvan ohjaaja – siinä välissä.

 

 

 

THE EARTH IS BLUE AS AN ORANGE (Ohj. Iryna Tsilyk)

Ukrainalainen metahelmi näyttää, miten sodan keskellä selviämistä helpottaa se, että tekee elokuvaa sodan keskellä selviämisestä.

 

 

 

THE METAMORPHOSIS OS BIRDS (Ohj. Catarina Vasconcelos)

Lumoavan kauniissa hybrididokumentissa nivoutuvat portugalilaisen perheen tarinat ja luonnon kiertokulku.

 

 

THE OTHER ONE (Ohj. Francisco Bermejo)

Palkittu chileläisdokumentti on taidokas ja arvoituksellinen muotokuva vuosikymmenien mittaisen eristäytymisen vaikutuksista ihmiseen: identiteetistä, ristiriidoista ja keinoista selviytyä.

 

 

 

THERE WILL BE NO MORE NIGHT (Ohj. Eléonore Weber)

Hypnoottisessa elokuvassa autenttiset lämpökamerakuvat näyttävät, mitä on taisteluhelikopterilentäjien työ: ampua satojen metrien päästä ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta puolustautua.