Identiteetti, usko ja aktivismi: DocPoint-elokuvat luotaavat maailmaa kriisissä

DocPointin taiteellinen johtaja Kati Juurus esittelee pääkirjoituksessaan vuoden 2022 festivaalin ohjelmiston ja pääteemat.

Hei, dokumenttielokuvan ystävä,

Iloisia uutisia: dokumenttielokuvan tekijät ovat pandemiasta huolimatta kyenneet kuvaamaan maailmaa ja sen ihmisiä ja luoneet koskettavia, samaistuttavia, valaisevia ja ilahduttavia elokuvia. Olemme valinneet DocPointin ohjelmistoon niistä omasta mielestämme merkityksellisen ja sykähdyttävän kokonaisuuden.

Toivottavasti olet samaa mieltä.

Täysi-ikäiseksi ehtinyt festivaali

31.1.2022 alkava, koronasyistä verkossa järjestettävä festivaali on jo 21. DocPoint. Verkossakin DocPoint on DocPoint, ja nyt se on kasvanut kaikilla mittapuilla aikuiseksi festivaaliksi. DocPoint on kilpailufestivaali kansainväliseen ja kotimaiseen kilpasarjaan on valittu kiinnostavimmat dokumenttielokuvauutuudet. DocPointilla on nyt ensi kertaa myös niin kutsuttu market-ammattilaistapahtuma: DocPoint FINEST Marketissa kotimaiset ja virolaiset dokumenttielokuvan tekijät pääsevät esittelemään tuoreita tai vielä työvaiheessa olevia elokuvaprojektejaan kansainvälisille alan asiantuntijoille. Näin festivaali haluaa edistää kotimaisen ja virolaisen dokumenttielokuvan menestystä maailmalla.

Olisimme halunneet olla teattereissa, mutta se ei nyt ole mahdollista. Toisaalta voimme nyt tuoda laajan dokumenttielokuvaohjelmiston nähtäväksi ihan kaikkialla Suomessa. Meille kaikkein tärkeintä on, että yleisö pääsee festivaalilla näkemään vuoden hienoimmat dokumenttielokuvat. Sellaiset, jotka jättävät jäljen katsojansa mieleen pitkäksi aikaa.

DocPointin tärkeä tehtävä on tuoda nähtäville kansainvälisiä dokumentteja, joiden elokuvataiteellinen ilmaisu on vahvaa ja jotka eivät pureskele kaikkea valmiiksi. Katsojan on voitava tehdä löytöjä ja saada oivalluksia sekä elokuvallisia kokemuksia. Ohjelmistossa ovat läsnä dokumenttielokuvan monet muodot. Mukana on kokeellista dokumenttielokuvaa ja fiktion ja faktan rajoja kolkuttavia hybridielokuvia. Valtaosaa ohjelmistomme kansainvälisistä elokuvista ei näe Suomessa missään muualla kuin DocPointissa. 

Yhtenä tärkeänä tavoitteena DocPointissa on tuoda esiin näkökulmia myös muualta kuin Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta. Nyt elokuvia on ohjelmistossamme yhteensä 33 maasta. Kansainvälisen kilpasarjan 11 elokuvasta kuudella on ei-valkoinen ohjaaja. Koko ohjelmistossa naisten ohjaamat elokuvat ovat enemmistönä.

Elokuvat kysyvät isoja kysymyksiä

Maailma on kriisissä, ja kriisejä on monta päällekkäin. Tulkinnoille ja maailmanselityksille on suuri tarve. Ilmastokriisin, luontokadon, pandemian ja ääriliikkeiden nousun keskellä mietitään isoja asioita: Millaisessa maailmassa me oikein elämme? Mikä on minun paikkani siinä? Toiset turvautuvat uskontoon ja uskomuksiin, valetotuuksiin tai ääriliikkeisiin. Yksi DocPointin ohjelmiston iso teema on usko jumalaan, myytteihin, poliittisiin maailmanselityksiin tai vaikkapa diktaattoreihin.

Dark Red Forest

Cannesin elokuvafestivaaleilla parhaan dokumenttielokuvan palkinnon voittanut, Payal Kapadian ohjaama A Night of Knowing Nothing (Intia 2021) on runollinen tutkielma yksityisen ja poliittis-uskonnollisen suhteesta, kastijärjestelmästä ja Intiassa nousevan äärihinduismin vaikutuksista. Jin Huaqingin Dark Red Forest (Kiina 2021) vie meidät visuaalisesti upealle retkelle Tiibetiin buddhalaisen nunnaluostarin ristiriitaisia tunteita herättävään todellisuuteen. Norjalaisen Emil Trierin ohjaama Trust Me (Norja 2021) kertoo nuorukaisesta, jonka tarina on liian hyvä ollakseen totta. Elokuva paljastaa, kuinka mielellämme me uskomme todeksi kiehtovat valheet. 

Entä riittääkö materialismi uskoksi ja maailmankatsomukseksi? Sitä voi pohtia Jessica Kingdonin huikean Ascensionin (USA 2021) äärellä. Sergei Loznitsan järkyttävä Babi Yar. Context (Ukraina, Hollanti 2021) kertoo Ukrainassa tapahtuneesta juutalaisten joukkomurhasta ja siitä, kuinka luontevasti sama kansa totteli uskoi milloin mitäkin diktaattoria, Stalinia tai Hitleriä.

Rebellion

Mutta diktaattoreita ei pelkästään totella ja uskota. Heitä vastaan kapinoidaan. Yksi DocPointin teemoista on aktivismi: elokuvissa näemme toimijoita,  jotka nousevat vallanpitäjiä vastaan tai toimivat muutoin paremman maailman puolesta. Putinin Venäjän sananvapauden sankareita tarkastellaan peräti kahdessa herkullisessa mutta karmivassa elokuvassa. Vera Krichevskajan F@ck This Job (Saksa, Britannia 2021) kertoo shampanjanhuuruista elämää viettäneen Natasha Sindeevan noususta kriittisen televisiokanavan perustajaksi ja joutumisesta Putinin hallinnon hampaisiin. Samoihin hampaisiin päätyy lopulta myös siperialainen taksikuski-vloggari Viktor Toroptsev Julia Serginan ohjaamassa hurjassa elokuvassa Far Eastern Golgotha (Venäjä 2021). Kun aktivismista puhutaan, ei voi sivuuttaa Elokapinaa. Maia Kenworthyn ja Elena Sanchez Bellotin ohjaama Rebellion (Iso-Britannia 2021) päästää kurkistamaan maailmanlaajuiseksi levinneen liikkeen sisäpiiriin ja näyttää kiinnostavalla tavalla myös sisäiset ristiriidat.

Children of the Mist

Identiteetti on tämän vuoden DocPointin kolmas pääteema: Miten minusta tuli minä? Miten kasvaa siksi ihmiseksi, joka haluaa olla? Useampi hieno elokuva kertoo nuorten ihmisten kamppailusta vanhempien konservatismia vastaan. Turkkilainen Ahmet Necdet Cupur kuvaa intiimisti omaa perhettään ja sisarensa yhteenottoja vanhakantaisten vanhempien kanssa elokuvassa Les Enfants Terribles (Ranska, Saksa, Turkki 2021). Vietnamilaiseen Hmong-kansaan kuuluva tyttö puolestaan pyristelee perinteistä vaimonryöstötraditiota vastaan (osittain ohjaajan avustuksella) Hà Lệ Diễmin hätkähdyttävässä elokuvassa Children of the Mist (Vietnam, 2021).

Anteeksi, DocPointin elokuvien kehuminen taisi taas päästä käsistä. Tekee mieli jatkaa ja kehua loputkin elokuvamme mutta ehkä nyt vain kehotan lukemaan itse kuvaukset nettisivuiltamme ja löytämään omat suosikit. Dokumenttielokuva avartaa ja syventää maailmankuvaa, ja sen katsominen on myös nautinto.

Olen itse nauttinut kovasti saadessani valita DocPointin ohjelmiston elokuvat. Toivotan myös sinulle nautinnollista DocPointia!

Tervetuloa!

Terveisin,

Kati Juurus, DocPoint-festivaalin taiteellinen johtaja