Festivaalityötä koronan aikaan

DocPointin taiteellinen johtaja Kati Juurus avasi muutama viikko sitten tuntojaan poikkeusvuoden festivaalivalmisteluista otsikolla Hybridioptimismia. Vallitseva tilanne vaikuttaa luonnollisesti koko festivaalitiimin työhön – ja tunnelmiin. 

Yleisötapahtuman valmistelu globaalin pandemian keskellä on stressaavaa, haastavaa ja palkitsevaa, tiivistää DocPointin festivaalitiimi: ”Emme tee mitään perusvuoden normaalia festivaalityötä, sillä kaikki on poikkeuksellista ja tilanteet muuttuvat nopeasti. Joudumme miettimään perustavanlaatuisia kysymyksiä, kuten mitä on festivaali ja mitä festivaalin rakentaminen tarkoittaa. On erittäin haastavaa ja palkitsevaa päästä miettimään ratkaisuja erilaisiin ongelmiin. Kun mikään, mitä on aiemmin tehty ei päde”, tiedotusassistentti Inari Ylinen kiteyttää koko tiimin tunnelmat.

Tilanne aiheuttaa rutkasti lisätyötä: kulissien takana valmistellaan monia asioita, jotka eivät ehkä koskaan toteudu. ”Aloitin oman työni tavallista aikaisemmin, pyrin myös ennakoimaan asioita ja miettimään erilaisia toimintastrategioita. Tilanteen kehittymisen seuraaminen on tärkeää, mutta toisaalta ennakoiminen on mahdotonta. Olen sopeutunut tilanteeseen ja hyväksyn sen, että suunnitelmani saattavat mennä moneen kertaan uusiksi. Turha sitä on murehtia”, ohjelmistoavustaja Pieter-Jan Van Damme sanoo.

Dokkino tuo dokumenttielokuvat lasten ja nuorten ulottuville kautta maan. Koronan myötä kymmeniä ennalta sovittuja näytöksiä jouduttiin perumaan niin keväällä kuin syksyllä. “Näytösten peruuntuessa tuntui siltä, että suuri työ meni hukkaan. Vuoden 2021 valmistelu epävarmoissa oloissa on vaikeuttanut ja viivästyttänyt töitä, kun tulevasta ei tiedä ja työtä pitäisi tehdä pitkälle epävarmaan tulevaisuuteen kiikaroiden. Tässä ajassa harmittaa oppilaiden puolesta, joista monet ovat jääneet vaille arvokkaita kulttuurikäyntejä”, tuottaja Maria Lehtonen kertoo. “Reagoimme syksyllä muuttuneeseen tilanteeseen tarjoamalla verkkonäytöksiä, jotka keräsivät nopeasti yli 4000 katsojaa. Saadut kiitokset ilahduttivat, ja kertoivat osaltaan, että laadukkaille elokuville on kysyntää”, hän jatkaa.

Festivaalitiimi työskentelee enimmäkseen etänä, toimistolla on korkeintaan kahdeksan ihmistä kerrallaan, tietysti maskit kasvoilla ja turvaväleistä huolehtien. Siirtyminen etätöihin onkin suurin yksittäinen haaste, jonka lähes jokainen tiimin jäsenistä kysyttäessä nostaa esiin. ”Viihdyn ihmisten seurassa: työkaverit ovat suurin syy sille, että nautin työstäni suuresti. Kaipaan samassa tilassa työskentelyä – sekä työkavereideni halaamista”, tuottaja Emilia Saarela kertoo.

”Kun kohtaamiset ovat rajoitetumpia ja harvempia, niiden arvo ja arvostus nousevat. Etätyöskentelyn sijaan harvakseltaan toimistolla vietettävää ”tavallista toimistopäivää” arvostaa aivan eri tavalla kuin ennen. Työkavereiden kohtaaminen on suorastaan luksusta!” pohtii DocPointin toiminnanjohtaja Tapio Riihimäki.

”Pitkästä aikaa toimistolla piipahtaessani ilahduin hirveästi, kun huomasin, että tattadadaaa, täällä on ihmisiä, ihanaa! Yksin kotona etätyöpisteellä puurtaessa unohtaa, että tässä samassa sopassa on muitakin! Joillakin on deadlinet käsillä nyt, toisilla vasta myöhemmin. Tällaiset asiat eivät täysin realisoidu, kun emme valmistele festaria yhdessä toimistolla”, kopioliikennevastaava Maiju Jouppi täydentää.

Etätyöskentelystä löytyy positiivisiakin puolia: “Asun kaukana ja työskentelen samaan aikaan useiden projektien parissa. Säästän joka päivä useita tunteja, kun voin tehdä lähes kaikki työni kotona”, Pieter-Jan Van Damme iloitsee.

Tilanteen vaikutukset varsinaiseen työnkuvaan vaihtelevat tehtävästä riippuen: ”Työnkuvani on selkeä, sitä on helppo tehdä itsenäisesti, mutta etäily asettaa haasteensa. Olen tiimissä solmukohdassa, joten keräämäni tieto vaikuttaa kaikkeen ja kaikkien työhön eli minun on muistettava pitää kaikki ajan tasalla muutoksista ja huolehdittava tiedonjaosta ydintyöni ohella”, Maiju Jouppi kertoo.

”Tapaamiset ovat enimmäkseen verkossa eivätkä kasvokkain. Epävarmuus lähitulevaisuuden suunnitelmista ja varautuminen monenlaisiin skenaarioihin on luonnollisesti läsnä myös tiedotuksen suunnittelussa”, tiedottaja Nora Norrlin sanoo.

Tiimistä suurin osa on ollut mukana myös aiempina vuosina ja hoitaa omaa tonttiaan itsenäisesti. Uuden työn aloittaminen poikkeusoloissa on haastavaa: ”Etäpalavereiden kautta ja maskien takaa uusiin työkavereihin tutustuminen on kestänyt normaalia kauemmin. Toisaalta korona pakottaa tekemään töitä uusilla tavoilla. Yhtäältä se tuo epävarmuutta työntekoon, mutta toisaalta se luo yhteishenkeä ja tasa-arvoisuutta”, tuotannon ja tiedotuksen assistentti Lydia Taylerson kuvailee.

Tilanne tuo työhön täysin uusia haasteita, kun oman tiimin lisäksi on kyettävä takaamaan myös yleisön ja festivaalin vapaaehtoisten turvallisuus: ”On monia asioita, jotka on pitänyt miettiä uudestaan sekä asiakkaiden, tiimin että vapaaehtoisten kannalta. Yhtäkkiä pienet asiat, kuten teatterisalien istumapaikkojen laskeminen eivät selviäkään yhdellä sähköpostiviestillä, vaan ovat pitkän suunnittelutyön tulos. Lipunmyynnissä on tärkeintä olla tänä vuonna mahdollisimman joustava”, lipunmyynnin vastaava Liisa Ahonen toteaa.

Valmistelutyötä helpottaa se, että käytännön asioista, kuten maskien käytöstä, hyvästä käsihygieniasta, turvaväleistä huolehtimisesta ja muista turvatoimista on ehtinyt tulla arkipäivää. Kaikki ymmärtävät tilanteen, myös festivaalin kymmenet vapaaehtoiset: ”Vapaaehtoiset ovat valveutuneita ja harkitsevat jo ennen ilmoittautumistaan, ovatko valmiita työskentelemään festivaalilla korona-aikana ja valitsevat tarkkaan työtehtävänsä. Tietysti vapaaehtoisillekin tarjotaan vuorojen aikana käyttöön kertakäyttöhanskat ja maskit ja info- ja lipunmyyntipisteisiin saamme pleksilasit”, vapaaehtoiskoordinaattori Anu Lehtinen taustoittaa.

Mistä tiimi ammentaa motivaation tapahtuman rakentamiseen hetkittäin todella haastavissa olosuhteissa? ”Jatkuva epävarmuus ja alati muuttuvat rajoitukset uuvuttavat, mutta onhan tämä myös ainutlaatuinen aika työskennellä tällä alalla: tylsää ei ainakaan ole ollut! Olen sillä tavalla hieman sekaisin, että minusta on tosi hauskaa päästä testaamaan luovuuttani, paineensietokykyä ja ihmissuhdetaitojani poikkeuksellisissa olosuhteissa. Ja DocPointin tiimi on timanttia, aivan mahtava porukka meitä täällä seilaa samassa veneessä globaalin pandemian nostattamilla aalloilla”, päätoimittaja Saija Holm kuvailee.

”Se, että tässä maailmantilanteessa saadaan sekä asiakkaille että vapaaehtoisille turvallisesti tarjolle elämyksiä ja kokemuksia: se motivoi!”, Anu Lehtinen komppaa.

”Elokuvafestivaalin toteuttamisen ytimessä ovat ihmiset. Niin ihmiset, jotka tekevät elokuvia kuin ihmiset, jotka katsovat niitä. Ja oman työni kannalta erityisesti ihmiset, jotka toimivat, jotta festivaali saadaan toteutumaan. Meillä on jälleen aivan mahtava ja osaava, toisistaan ja yleisöstä huolehtiva festivaalitiimi. Olen vakuuttunut, että tämän porukan toteuttamana DocPointin 20-vuotisfestivaalista tulee hieno ja turvallinen, kaikesta koronasäädöstä huolimatta todellinen juhlafestivaali!” Tapio Riihimäki summaa.

 

Teksti: Saija Holm

Kuvat: Sami Sorasalmi ja Inari Ylinen