NOTTURNO

Italialaisen dokumenttielokuvan lahjakkaimmat tekijät puskevat usein joko taidemuodon hybridikäsitettä (Frammartino, Marcello ja Minervi) tai työskentelevät lyhytelokuvien ja galleriateosten rajapinnalla (Ancarani). Yksi on kuitenkin ylitse muiden: Gianfranco Rosi. Hänessä kiteytyy dokumentaristin itsevarma persoonallinen lähestymistapa ja poliittiset aiheet, mutta myös upea visuaalisuus ja kiireettömyys. Eritreassa syntynyt ja Istanbulissa ja Roomassa kasvanut Rosi on tunnettu mosaiikkimaisista hahmokavalkadeista, joissa […]

BELOW SEA LEVEL

Aavikkomaiseman täyttävät kuluneet asuntoautot ja -vaunut sekä jokunen bussi. Osa kulkee edelleen, osa ei. Taivas on korkea, aurinko polttava ja yö pimeä. Ilmatorjuntatykistön äänet kuuluvat läheiseltä armeijan harjoitusalueelta. Täällä asuakseen on tingittävä vedestä, sähköstä, osoitteesta ja asemasta yhteiskunnassa. Vastineeksi saa omaa tilaa ja rauhaa olla. Ystäviäkin täältä saattaa löytää, jos on kärsivällinen. Ajan mittaan jotkut […]

EL SICARIO, ROOM 164

Kaksi fiktiivistä elokuvaa juolahtaa aiheesta mieleen. Denis Villeneuven jylhä Sicario (2015) ja Steven Soderberghin lempeämpi Traffic (2000). Molemmat kertovat julmasta huumesodasta Meksikon ja Yhdysvaltain rajalla. Sicarioiksi kutsutaan tämän sodan pyörittäjien eli narcojen ammattitappajia. Gianfranco Rosin dokumenttielokuvasta El Sicario (2010) on kuitenkin riisuttu lähes kaikki elokuvallinen. Siinä on vain mies, joka puhuu ja piirtää reilun tunnin […]