”Yhtään alusta, jolla on aseistetut vartijat, ei ole koskaan kaapattu”, dokumentissa sanotaan. Valtamerilaivojen lihaksikkaat ja aseistetut vartijat ovat jo itsessään suoja merirosvoutta vastaan. Heidän läsnäolonsa minimoi yhteenottojen mahdollisuuden korkean riskin alueella Somalian rannikolla.
Kreikkalaisen Gregory Rentisin ensimmäinen pitkä dokumentti Dogwatch on eräänlainen antitoimintaelokuva. Se näyttää pitkälti samalta kuin toimintaelokuvat, sillä vartijoiden päivät koostuvat jatkuvasta harjoittelusta: kypäräpäinen mies kurkkaa oviaukosta automaattiase ojossa, laivan kapteeni saa luotiliivit, asemiehet piirtyvät esiin savun keskeltä. Vihollinen kuitenkin puuttuu. Luodit ammutaan ihmisen muotoiseen tauluun tai merihorisonttiin, jossa ei näy ketään.
Hiljaisella tavalla absurdi elokuva näyttää harjoittelun isojen miesten leikkinä. Miehistön jäsenet saavat näytellä uhreja ja vartijat sankareita.
Dokumentti seuraa kolmea vartijaa. Heistä vanhin, Victor, haikailee toisaalta vaarallisempien aikojen ja toisaalta tasaisen toimistotyön perään. Hän on palannut laivakomennukselta kotiinsa Ateenaan, jossa hänen nuori poikansa ilmanyrkkeilee peilin edessä. Pojan touhut muistuttavat etäisesti isän työtä.
Kaisu Tervonen