Elämää tarinoiden maailmassa – DocPointin visuaalisen ilmeen takana

DocPointin visuaalisesta ilmeestä ja trailerista vastasi tänä vuonna jo kolmatta kertaa graafikko, valokuvaaja, ohjaaja ja kuvittaja Klaus Welp. Haastattelussa hän kertoo trailerin tekoprosessista ja festivaalin visuaalisen ilmeen taustoista.

Dokumenttielokuva uutisvirtaa haastamassa

Mikä oli inspiraatiosi tämän vuoden festivaalin visuaalisen ilmeen takana? 

On todella inspiroivaa olla mukana toteuttamassa kansainvälisesti arvostettua elokuvafestivaalia – satsaan ilomielin aikaani ja oman työpanokseni. On äärimmäisen mielekästä olla mukana edesauttamassa maailmankuvamme laajentumista ja yhteisymmärrystä dokumenttielokuvien kautta.

Teemakuvan ja -animaation tarkoitus onkin ilmentää sitä, kuinka elämme jatkuvassa tarinoiden maailmassa ja kuinka nämä tarinat rakentuvat, elävät ja myös muuttuvat meissä. Dokumenttielokuvat auttavat meitä osaltaan hahmottamaan sekavalta ja hämmentävältäkin tuntuvaa aikaamme ja sen kipupisteitä. Maailmassa tapahtuu jatkuvasti valtava määrä pieniä ja suuria tapahtumia, jotka nopeassa uutisvirrassa usein jäävät yleisen metelin alle. DocPointin festivaalitarjonta tuo meille hitaampaa ja analyyttisempää kerrontaa.

Olet vastannut festivaalin visuaalisesta ilmeestä jo kolmen vuoden ajan. Onko jokin muuttunut suhtautumisessasi visuaalisen ilmeen tai trailerin suunnitteluun?

On ollut upeaa olla yhteistyössä DocPointin supernastan festivaalitiimin kanssa, ja tapahtuman viime vuosien visuaalinen ilme onkin syntynyt vuorovaikutuksen tuloksena. Visuaalisen identiteetin rakentamisessa on tärkeää kuunnella herkällä korvalla sitä, miten festivaalin viestintätehtävä koetaan yhteisesti ja mitä painotuksia halutaan.

Visuaalisena moniottelijana on todella nastaa päästä suunnittelemaan ja toteuttamaan samanaikaisesti graafinen yleisilme, festivaalitraileri ja viestinnällinen teemakuvasto. Olen viime vuosina ollut mukana lukuisissa kansainvälisissä julistekilpailujen juryissä, ja on upeaa, että DocPoint-festivaalilla on myös oma vuosittainen julisteemme.

Huipputiimin kokoaminen

Olet tänä vuonna vastuussa trailerin ohjauksesta, käsikirjoittamisesta, kuvauksesta ja leikkauksesta. Millainen prosessi sinulle on DocPoint-trailerin tekeminen? Kuinka paljon aikaa trailerin tekeminen vie?

Traileriprojekti oli tänäkin vuonna jälleen huippuhauskaa touhua. Vaikka se vaatikin melkoisen määrän ennakoivaa ajatustyötä, valmistelua ja lokaatioskouttausta, oli todellinen ilo työskennellä huippuammattilaisten kanssa. Projekti lähti toden teolla lentoon maailmalla arvostetun akrobaattiryhmän Race Horse Companyn ja Oscar-palkitun äänisuunnittelija Pietu Korhosen lähdettyä mukaan hässäkkään. Kun Post Controlin Jukka Kujalakin antoi vielä vihreää valoa ja saimme Marko Terävän ja Timo Luomasen värimäärittelyyn, olin varma, että tämä homma natsaa.

Perusideani pohjalta tein melko tarkan kuvakäsikirjoituksen, erittäin tarkan lokaatioreittikartan ja tarkkaan suunnitellut kuvakulmat. Race Horse Companyn Antti Sunialan koordinoimana saimme akrobaattiryhmän kolmen jäsenen aikataulut natsaamaan. Rauli Dahlbergin, Teemu Skönin, Lassi Tauriaisen sekä luottokuvausassistenttini Niko Kallionalustan kanssa sullouduimme kolmen jättimäisen pallon kanssa kuvausbussiini ja seikkailimme kahden päivän ajan tarkasti suunnitellulla reitillämme noin 20 eri lokaatiossa.

Onnekasta oli, että sateisessa sääjaksossa oli juuri kahden päivän tauko, märällä alustalla kun temppuja ei turvallisesti voi tehdä. Trailerin ohella teimme myös kolmen minuutin ”making of” -videon, jossa nähdään enemmän temppuja, lokaatiokohtaista valmistautumista ja tekemisen meininkiä.

Trailereissasi on hyödynnetty tunnistettavia helsinkiläisiä lokaatioita, kuten Lasipalatsia ja Oodin edustaa. Miten valitset lokaatiot trailereihin?

Pidän erityisesti kaupungin eri alueiden ja rakennusten väliin jäävistä ”epätiloista” sekä työ- ja jättömaista. Keräilen myös kuvapankkia lokaatioista tulevia projekteja varten. Vaikka itse asunkin keskustassa, harrastan Dada-koiramme kanssa laajasti minulle tuntemattomampien kaupunginosien opiskelua ja olen kiinnostunut kaupunkisuunnittelusta ja siihen vaikuttamisesta. Koiran kanssa pystyy luontevasti ”miihailemaan” – pysähtelemään ja kuljeskelemaan päämäärättömästi ympäriinsä kenenkään häiriintymättä.

Kuvauksissa suunnitelmien ja aikataulun tulee taas olla valmiit, enkä halua kuluttaa kuvattavien ja kuvausryhmän aikaa yksityiskohtien tai kuvakulmien arpomiseen. Traileriin valikoituikin vain kantakaupungin kohteita, koska siirtymät tuli pitää mahdollisimman lyhyinä kahden päivän kuvausaikataulun ja tarkasti piirretyn reittikartan vuoksi. Kansainvälisen elokuvafestivaalin visuaaliseen kuvastoon oli luontevaa tuoda myös tunnistettavampia maamerkkejä ja rakennuksia, kuten Lasipalatsi ja Oodi.

Liikeessä ja äänessä

Miten trailerin koreografia tehtiin?

Olen fanittanut Race Horse Companya live-esityksissäkin, mutta trailerin koreografiaa varten perehdyin esitysvideoiden perusteella tarkemmin akrobaattien temppuihin jättimäisillä palloillaan. Minulla oli tarkka kuvakäsikirjoitus trailerin juonesta ja melko tarkka toive akrobaattien fyysistä liikkeistä, mutta homman onnistumisen avaimena oli kuitenkin esiintyvien artistien oma ammattitaito, ”freestailaaminen” ja lokaatiokohtaisesti tehdyt temput.

Toiminta näyttää trailerilla äärimmäisen helpolta, mutta ne vaativat akrobaateilta vuosien harjoittelemisen ja huippukunnon. Oli häkellyttävää nähdä, kuinka kundit vetivät väsymättä kahden päivän suorituksen aamusta iltapäivään parissakymmennessä lokaatiossa tunti toisensa jälkeen ilman suurempia haavereita. Kun pää viistää rouheaa, kivikovaa asfalttia ja pyöritään 360-asteisesti ilmatilassa, täytyy fyysisen koordinaation ja kehonhallinnan olla aivan omaa luokkaansa.

Trailerissa musiikki ja kuva linkittyvät vahvasti yhteen. Miten trailerin musiikki syntyi?

Vasta musiikki ja audioraita sytyttävät liikkuvan kuvan eloon. Oli upeaa saada Oscar-palkittu huipputekijä Pietu Korhonen mukaan tekemään sekä trailerin että ”making of” -videopätkän äänisuunnittelun ja musiikin. Pietulla oli täydellisen vapaat kädet äänimaailman luomiseen, ja yhteistyö oli todellista tekemisen iloa.

Oman harrastajarumpalitaustani avulla tein ensin trailerin perusleikkauksen ja -rytmin. Tämän perustalle Pietu suunnitteli ja toteutti loistavan foley-ääniraidan ja musiikin, josta sitten hiottiin kuvan ja äänen symbioosi ja lopullinen leikkaus. Pietu teki videon online-versioon huippuluokan miksauksen sekä oman miksauksen elokuvateatteriversioon, jota tosin harmillisesti päästiin tänä vuonna vain rajoitetusti kuulemaan.

Viime vuonna trailerin päähenkilö pakeni palloja, tänä vuonna hahmot temppuilevat pallojen kanssa. Mitä pallot sinulle merkitsevät?

DocPointin logoonkin suunnittelemani pallo abstraktina objektina toimii konnotaationa lukemattomille asioille. Edellisen vuoden trailerissa ne symboloivat ensin jopa muukalaisvihamielistä uhkaa, jotka lopulta paljastuivatkin kuvastamaan kiirettä tai yleisesti festivaalin elokuvatarjontaa.

Tänä vuonna pallot toimivat ensin sattumanvaraisena löytötavarana ja sittemmin roolihahmojen siirtymävälineinä uusiin maailmoihin ja näkökulmiin. Pallo yksinkertaisen graafisena ja aktviisena elementtinä toimii hyvin, mutta saa nähdä, saavatko ne jatkoa. Tulevan vuoden luova prosessi ei ole vielä alkanut – tätä pitää mielessä vielä pallotella.