DocPointin kotimaiset kilpailuelokuvat kurkottavat Afrikkaan ja aktivismiin

DocPointin taiteellinen johtaja Kati Juurus esittelee DocPointin vuoden 2022 kotimaisen kilpasarjan osanottajat sekä festivaalin kotimaisen ohjelmiston.

DocPointin vuoden 2022 kotimainen kilpasarja kertoo kotimaisen elokuvan kansainvälistymisestä sama ilmiö on viime aikoina nähty fiktiopuolen kotimaisissa menestyselokuvissa. Monet kotimaiset dokumentaristit kuvaavat Suomea sivuavia tarinoita, jotka tapahtuvat jossain maailmalla. Kotimaisen kilpailun elokuvista peräti kuusi on kuvattu osittain tai kokonaan muualla kuin Suomessa. 

Kotimaiset dokumenttielokuvantekijät tarttuvat rohkeasti isoihin teemoihin, jotka ovat relevantteja ja universaaleja kaikkialla. He myös luovat uudenlaista dokumenttielokuvakerrontaa: DocPointin avajaiselokuvana ei ennen ole ollut musikaalia! (Susanna Helke: Armotonta menoa Hoivatyön lauluja, Suomi 2022)

Kunnianhimoisia töitä ja aktivistisia tekoja

Luomakunnan vartijat

Kiinnostavasti kotimaisessa kilpasarjassa on mukana peräti kaksi elokuvaa, jotka vievät katsojat Afrikkaan. Iiris Härmän ohjaama kunnianhimoinen Luomakunnan vartijat (Suomi 2022) tarttuu moniin ajassa oleviin isoihin kysymyksiin: ilmastokriisiin, lajikatoon, kolonialismin perintöön. Samalla elokuvassa pohditaan, miten eurooppalainen saa katsoa ja tulkita kenialaista alkuperäiskansaa ja sen tapoja. 

Inka Achtén elokuva Kultainen maa (Suomi, Ruotsi, Norja 2022) matkaa suomensomalialaisen Mustafe Hassanin ja tämän perheen kanssa Somalimaahan perustamaan kaivosta suvun maille. Elokuvan keskiöön nousee kysymys identiteetistä. Kuinka sopeutua Suomen jälkeen Somalimaan vaatimattomiin ja konservatiivisiin oloihin? Onko kultainen maa lopulta entinen kotimaa, vai rasistisuudestaankin huolimatta rakas Suomi?

Lasikatto

Aktivismi nousee esiin sekä kansainvälisessä sarjassa että kotimaisessa kilpasarjassa. Mari Soppelan elokuva Lasikatto (Suomi, Islanti, Hollanti 2022) tarkastelee nimensä mukaisesti työelämän näkymättömiä raja-aitoja, joihin naiset kaikkialla maailmassa edelleen törmäävät. Feministisen aktivismin linkit Yhdysvaltain kansalaisoikeustaisteluun ovat kiinnostavasti esillä. Pandemia on tehnyt elokuvan taas erityisen ajankohtaiseksi: ilman naisten matalapalkkatyötä ei koronasta selvitä. Ja kuitenkin erityisesti juuri naisten asema työmarkkinoilla on heikentynyt korona-aikana.

Naisten tekemän hoivatyön ja hoivattavien arki tulee huimalla tavalla näkyväksi Susanna Helken elokuvassa Armotonta menoa Hoivatyön lauluja. Pikimustaa huumoria henkivä elokuva muistuttaa hyvinvointi-Suomen surkeasta todellisuudesta. Elokuvan kuoromusiikin on säveltänyt Anna-Mari Kähärä. DocPointin avajaiselokuvaksi valittu dokumentti on itsessään kuin aktivistinen teko.

Mervi Enqvistin elokuvassa Kansanvalta (Suomi, Yhdysvallat 2022) nuori, rodullistettu aktivistipäähenkilö matkaa Britanniaan ja Yhdysvaltoihin oppimaan aktivismin aakkosia vaikuttamisen konkareilta. 

Hammaslääkäri ja oikeuslääketieteen asiantuntija Helena Ranta on kaikkea muuta kuin aktivisti, mutta ihmisoikeustyön konkari hän kyllä on. Hänen työtään Kosovon sotarikosten selvittämiseksi kuvataan Elli Rintalan kiinnostavassa elokuvassa Helena Ranta Sodan viimeinen sana (Suomi 2022).

Mina Laamon kaunis ja unenomainen, filmille kuvattu elokuva Surunkesyttäjät (Suomi 2022) käsittelee surun kohtaamista. Kaikki me kohtaamme surun jossakin elämämme vaiheessa, elokuva muistuttaa. Ja lohduttaa: surun kanssa oppii elämään.

Hockey Dreams

Ja sitten vielä jotain ihan muuta: Janne Niskala ja Oskari Pastila kuvasivat pitkään elokuvaansa Hockey Dreams (Suomi, Etelä-Korea, Tsekki, Norja 2022), joka sekin saa nyt ensi-iltansa DocPointissa. Humoristinen elokuva kertoo yrityksistä nostaa Etelä-Korean jääkiekkomaajoukkue olympiatasolle. Vaikka jääkiekossa Suomi ja Etelä-Korea ovat kuin eri planeetalta, korealaisten ponnistuksissa on silti jotain kovin tunnistettavaa.

Tuoreita näkemyksiä ja tuttuja mestariteoksia

Festivaalilla on nähtävillä myös joukko muita upouusia kotimaisia dokumenttielokuvia sekä lyhyitä että pitkiä. Opiskelijasarja: Uusin silmin -näytös kertoo hyvää uuden polven dokumentaristien taidoista ja näkemyksestä.

Pirjo Honkasalon vaikuttavien dokumenttielokuvien sarja syventää festivaalin muutoin uusinta uutta sisältävää kotimaista ohjelmistoa. Honkasalon elokuvista DocPointissa nähdään mestarillinen Melancholian 3 huonetta (Suomi, Tanska, Saksa, Ruotsi 2004) sekä festivaalin uskomisteemaan kytkeytyvä Pyhän ja pahan trilogia: Mysterion (1991), Tanjuska ja 7 perkelettä (1993) sekä Atman (1996). 

DocPointin kotimaisen kilpasarjan elokuvat kilpailevat parhaalle kotimaiselle dokumenttielokuvalle myönnettävästä DocPoint-Yle-palkinnosta. 5000 euron palkinnon saajan valitsee kansainvälinen jury. Kotimaisen kilpasarjan ja kansainvälisen kilpasarjan DocPoint-Yle-palkinnot jaetaan lauantaina 5.2. Silloin kerrotaan myös Yleisön suosikki -palkinnon voittaja.

Tervetuloa katsomaan kotimaisia helmiä ja äänestämään niistä parasta. Nähdään festivaalilla!

Kati Juurus