Juhlavalmisteluja

Juhlavalmisteluja

Sana festivaali tarkoittaa juhlaa. Kuluneet kahdeksan kuukautta olen ollut juhlat mielessäni, vaikken ihan koko aikaa juhlamielellä. DocPoint on dokumenttielokuvan suurin ja tärkein juhla Suomessa. Sen valmistelu on valtava kunnia ja raakaa työtä.

Aloitin DocPointin taiteellisena johtajana viime huhtikuussa. Sain vastatakseni melkein koko festivaalin ohjelmiston. Kotimaisen sarjan valitsee raati, jossa olen mukana puheenjohtajana. Apollo-sarjan kokoaa Apollo-palkinnon voittaja (nimi on vielä salaisuus!). Mutta kansainvälisen ohjelmiston rakentamisesta vastaa käytännössä yksi ihminen: minä. Se on kuumottava ja vastuullinen homma. Tammi-helmikuun vaihteessa pääsette arvioimaan, miten hyvin olen siinä onnistunut.

Viime kuukaudet olen enimmäkseen katsonut dokumenttielokuvia. Kiihtyvään tahtiin. Monta elokuvaa päivässä. Japanilaisia, intialaisia, venäläisiä, ranskalaisia, pohjoismaalaisia, korealaisia, sudanilaisia, amerikkalaisia, englantilaisia ja kotimaisia dokumenttielokuvia. Iranilaisia, turkkilaisia, hollantilaisia ja belgialaisia dokumenttielokuvia. Brasilialaisia dokumenttielokuvia. Elsalvadorilaisia dokumenttielokuvia. Kokeilevia dokumenttielokuvia, hybridielokuvia, klassisia seurantadokumentteja, haastatteludokumentteja (en kovin monta, tosin), yhteiskunnallisia, kantaaottavia, runollisia, hauskoja, dramaattisia, koskettavia dokumenttielokuvia – ja tietysti myös laahaavia, yhdentekeviä, poukkoilevia, kurjuudella herkuttelevia ja teennäisiä dokumentteja. Minun mielestäni siis.

Ohjelmiston kokoaminen on väistämättä subjektiivista. Nojaan omaan kokemuspohjaani, omaan makuuni ja omiin tietoihini. Uskon, että jos elokuva kiinnostaa ja koskettaa minua, se kiinnostaa ja koskettaa myös muita. Kuuntelen kyllä muidenkin näkemyksiä: vaikka elokuva ei erityisesti osuisi minuun, rakastaisiko joku muu sitä niin paljon, että se pitäisi ottaa mukaan ohjelmistoon?

Tarpeen tullen voin kaivaa esiin DocPointin strategian: “DocPoint Helsingin dokumenttielokuvafestivaali on olennainen foorumi yhteiskunnalliselle keskustelulle ja esteettis-emotionaaliselle kokemiselle. Sisällöllisesti ja taiteellisesti korkeatasoinen elokuvaohjelmisto on festivaalituotannon sydän. Ohjelmistossa haluamme esitellä kattavasti dokumenttielokuvan eri kerrontamuotoja, tuoda valinnoissa esiin dokumenttielokuvien moninaisuuden lisäksi erilaisten katsojaryhmien moninaisuuden.”

Festivaaliohjelmiston kokoaminen on kuin lahjapaketin luomista. Kun ohjelmisto on julki ja lipunmyynti alkaa, ja kun lopulta festivaaliteatterit täyttyvät teistä katsojista, minua jännittää: Innostuttehan paketista? Löydättehän uudet lempielokuvanne? Osaattehan ottaa riskejä ja mennä katsomaan myös niitä ei kaikkein ilmeisimmiltä tuntuvia leffoja?

Samastuttehan toisiin elämiin, kulttuureihin, tapoihin nähdä maailma? Saattehan uusia kokemuksia: sekä esteettisiä, emotionaalisia että älyllisiä? Jaattehan niitä toisillenne?

Tässä vaiheessa ohjelmistosta noin 70–80 prosenttia on koossa. Kihisen innosta, mutta en silti sorru paljastamaan teemakokonaisuuksia enkä ohjaajia, elokuvia tai vieraita. Ohjelmisto julkistetaan heti vuodenvaihteen jälkeen, 3.1.2020.

Toimistollamme festivaalitiimi tekee jo pitkää päivää ja valmistelee tulevaa juhlaa. Tulettehan mukaan? DocPoint-festivaali alkaa 27.1.2020, ja koko viikko juhlitaan dokumenttielokuvaa.

Kati Juurus

DocPointin taiteellinen johtaja

Kommentit

  1. Kuulostaa ihan mahtavalta! Hienosti kuvaat kutkuttavaa tilannettasi. Kyllä kiinnostaa, ja kyllä, haluan saada uusia kokemuksia. Esteettisiä, emotionaalisia ja älyllisiä. Mielelläni jaan niitä vaikka kaikille.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *