Naistekijöiden esiinmarssi: kotimaisen esityssarjan valintaraati esittäytyy

Vuoden 2019 DocPoint-festivaalin kotimaiseen esityssarjaan valitut elokuvat kertovat suomalaisen dokumenttielokuvan olevan parhaimmillaan korkeaa kansainvälistä tasoa.

Kotimaiseen esityssarjaan tarjotut ja valitut elokuvat kertovat vahvasta naistekijyydestä tämän hetken suomalaisessa dokumenttielokuvassa. Tämä koskee sekä pitkiä että lyhyitä dokumenttielokuvia. Kiinnostavasti erityisesti lyhyissä dokumenttielokuvissa naisohjaajat kuvaavat miehiä ja miesten tarinoita. Myös lasten näkökulma on elokuvissa vahvasti läsnä, ja monet ohjaajat katsovat maailmaa lasten silmin.

Kulttuurien kohtaaminen on paljon esillä suomalaisten dokumentaristien elokuvissa, liittyen usein tekijöiden omaan historiaan ja elämäntilanteisiin. Tämä tuo elokuviin henkilökohtaisen elokuvan piirteitä. Jury päätyi valitsemaan kotimaiseen esityssarjaan elokuvia, jotka ovat löytäneet rakenteensa ja ilmaisunsa tätä kautta, ennemmin kuin esimerkiksi sinänsä ajankohtaista pakolaisuutta käsitteleviä elokuvia.

Sekä kotimaiseen esityssarjaan tarjotuissa että siihen valituissa elokuvissa käsitellään enemmän menneisyyden ilmiöitä kuin nykyisyyttä. Esimerkiksi nykyhetken kaupunki-Suomi puuttuu elokuvista kokonaan. Toisaalta teknologinen tulevaisuus ja avaruustutkimus on dokumentaristien kiinnostuksen kohteena.

Jury on painottanut valinnoissaan elokuvallisuutta enemmän kuin ajankohtaisuutta, visuaalisuutta enemmän kuin kapeaa tarinallisuutta, äänimaailmaa enemmän kuin informaatiota. Samalla jury toivoisi näkevänsä suomalaisessa dokumenttielokuvassa rohkeampaa kokeellisuutta. Nyt sitä löytyi selkeästi yhdestä pitkästä ja parista lyhyestä elokuvasta.

DocPointin kotimainen esityssarja kertoo dokumenttielokuvan näkökulmien rikkaudesta: vuoden 2019 suomalainen dokumenttielokuva kurkottaa henkilökohtaisista muistoista mielenhallintaan, sukupolvenvaihdoksesta meksikolaiseen kylään ja mopopojista Mars-planeetalle.

Kotimaisen esityssarjan raati 2019

Timo Korhonen, puheenjohtaja

Anna Eriksson

Sampo Marjomaa

Kari Yli-Annala

Kati Juurus

@Saara Autere

Raati esittelyssä:

Anna Eriksson

Taiteilija Anna Erikssonin ohjaama ja käsikirjoittama esikoiselokuva M valittiin Venetsian elokuvajuhlien Kriitikkojen viikon kilpasarjaan, sekä useille kansainvälisille elokuvafestivaaleille. ”Atlantin turskan kalastus on intohimoni. Pohjois-Norja on minulle lähes pyhä paikka.”

Sampo Marjomaa

Sampo on kirjoittanut ja luotsannut 15 vuotta kaupallisten kanavien anarkistisinta piilo-intellektuelliohjelmaa Hauskat kotivideot ”Tuo Troijan Hevonen olohuoneissamme”. Lisäksi hän tekee musiikkia ja kuvia kantri-metallibändissä Dark Country sekä toimii eläinsuojelutehtävissä Team Rokassa.

Kati Juurus

Toimittajana uransa aloittanut dokumenttiohjaaja, DocPointin taiteellinen johtaja huhtikuusta 2019 alkaen. ”Jo ihan nuorena rakastin sitä, miten dokumenttielokuvan kautta voin hetken elää jonkun toisen elämää, nähdä maailman jonkun toisen silmin.”

Kari Yli-Annala

Kokeellisen liikkuvan kuvan tekijä, tutkija, kirjoittaja ja kuraattori. ”Eniten arvostamani elokuvat pohjautuvat useimmiten johonkin, mitä joku on henkilökohtaisesti maailmasta nähnyt ja tallentanut. Elämässäni tahdon kuitenkin yrittää ymmärtää yhä enemmän myös ihmishavaitsijasta riippumatonta todellisuutta.”

Timo Korhonen, raadin puheenjohtaja

Suomalaisten dokumentaristien moraalipositiosta väitellyt taiteen tohtori, dokumenttielokuvaohjaaja, – tuottaja ja -tutkija. Timo oli DocPointin hallituksen puheenjohtaja festivaalin kiihkeinä alkuvuosina ja jälleen mukana hallituksessa. Hän on myös Dokumenttikillan puheenjohtaja. ”Tekijänä vaikutun yhä uudelleen elokuvantekijän ja päähenkilöiden välille syntyvästä luottamuksesta, tutkijana olen kiinnostunut etsimään dokumenttielokuvista niitä kulttuurisia kerroksia, joita tekijä itsekään ei tiedä niihin sijoittaneensa.”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *