Meillä on unelmia! Onko afroamerikkalaisuutta ilman sortoa?

Onko afroamerikkalaisuutta ilman sortoa? DocPointissa esitetään kaksi tuoretta dokumenttielokuvaa, joissa pohditaan tätä kysymystä: RaMell Rossin Hale County This Morning, This Evening ja Roberto Minervinin What You Gonna Do When The World’s on Fire?.

Hale County This Morning, This Evening -elokuvan miljöönä toimii vuoden 1965 vallankumouksellisista Selma-Montgomery-marsseista tunnettu Selma. Kaupungin asukkaat tiedostavat resurssiensa rajallisuuden sekä taloudellisesti että urakehityksellisesti.

Monelle afroamerikkalaiselle nuorelle muusikon ura tai urheilustipendi ovat ainoita tapoja varmistaa itselleen koulutus ja tulevaisuus. Ohjaaja RaMell Ross näyttää elokuvassaan karun totuuden esimerkiksi julkisen sektorin koulutuksen ongelmista, rakenteellisen rasismin hienovaraisuudesta sekä niinkin arkisesta asiasta kuin terveellisestä ruokavaliosta, joka on vähävaraisimpien tavoittamattomissa. Taiteellisesti kunnianhimoinen lo-fi kotivideohenkinen kuvaustyyli tuo kerrontaan kiehtovan lisäulottuvuuden.

What You Gonna Do When the World’s on Fire? -elokuvassa seurataan neljää päähenkilöä: nujertamatonta Judy Hilliä, The New Black Panther Party for Self-Defense -liikettä (NPBB) eli Uutta mustien panttereiden puoluetta ja velipuolia Ronaldo Kingiä sekä Titus Turneria, joita yhdistää tieto siitä, että sorto on vahvasti osa afroamerikkalaista identiteettiä. Judy Hill on joutunut elämänsä aikana raiskauksen uhriksi, kärsinyt vakavasta huumeriippuvuudesta ja ollut vankilassa. Silti hänkin uskoo vahvasti siihen, että jokainen pystyy ottamaan oman elämänsä takaisin haltuun.

Uusien mustien panttereiden puolue ottaa ohjat omiin käsiinsä, kun Ku Klux Klanin nimissä tehtyjä murhia ei tutkita poliisin toimesta muuna kuin yhteisön sisällä tapahtuvina väkivallantekoina. 14-vuotias Ronaldo King ja 9-vuotias Titus Turner aistivat, että heidän ympäristössään kaikki ei ole niin kuin pitäisi. On kauhistuttavaa seurata, kuinka lasten täytyy aikuistua selvitäkseen tässä maailmassa.

Italialaisohjaaja Roberto Minervinin elokuva on visuaalisesti näyttävä ja riipivän rehellinen teos, jonka kuvaama todellisuus on yhtä voimaannuttava kuin se on lamaannuttava.

Molemmat elokuvat tarjoavat mahdollisia vastauksia kysymykseen siitä, miten afroamerikkalaisuus näyttäytyy, kun sitä ei tarkastella rasismin ja sorron värittämän narratiivin kautta.

Noah Kin

Kirjoittaja on post-internet-ajan artisti, joka tunnetaan nykyisin myös Exploited Body -aliaksella. Hänen taiteessaan tämän päivän informaatioähky kanavoituu meluisaan pauhuun, jota on mahdotonta sulloa mihinkään lokeroon.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *